Børnehuset Valhalla logo

Faglige profil

Børnehuset Valhalla er en integreret institution beliggende i en dejlig grøn oase i form af vores legeplads midt imellem Holger Danskes vej og Kong Georgs vej på Frederiksberg. Vi er samtidig så heldige, at vi har tilknyttet et skovsted beliggende Lynge Bygade 60, hvor vi dagligt kører til med de største af vores børnehavebørn og vi har her ligeledes de bedste betingelser for et aktivt udeliv.

Vores pædagogiske retning i Valhalla er, at vi grundlæggende tager afsæt i at møde jeres børn med nærvær nysgerrighed og anerkendelse, og med et skarpt blik for deres intentioner, både når det gælder det enkelte barn og fællesskabet.

Vi vægter høj faglighed og arbejder ud fra det værdigrundlag, der er fastsat af Frederiksberg kommune. Vi arbejder ligeledes med den styrkede pædagogiske læreplan i alle aktiviteter.

Vores udgangspunkt i praksis er, at vi arbejder med forudsigelighed og struktureret planlagte pædagogiske aktiviteter. Hverdagen er dog altid fleksibel, så vi kan tage udgangspunkt i børnenes aktuelle behov og interesser. Vi følger børnenes spor, hvad enten det gælder det enkelte barn eller fællesskabet.

Børn udvikler personlige og sociale kompetencer i samvær med andre. Vi arbejder derfor målrettet på, at alle børn føler sig værdifulde og vigtige for fællesskabet. I samspillet med forældrene finder vi barnets udviklingspotentiale og arbejder didaktisk med at skabe muligheder for læring, udvikling, trivsel og dannelse hos barnet.

Børnene deles i løbet af dagen i mindre læringsgrupper, hvor den enkelte medarbejder følger de samme børn i en længere periode. For den enkelte gruppe planlægges der aktiviteter ud fra fastlagte mål som evalueres hver måned.

Vuggestuens dagligdag:

Når vi åbner kl. 7. og er samlet på én stue til ca. 7.30. Der fælles morgenmad for de børn, der har behov for det.

Kl. ca. 7.30 går alle børn og voksne til deres stuer.

Mellem 8.30 og 9.00 holder vi samling og de børn, der har lyst, får et lille måltid med brød og frugt.

Derefter starter forskellige aktiviteter på stuerne.

Børnene bliver opdelt i mindre læringsgrupper, nogle laver f.eks. rytmik, kreative ting eller arbejder med sociale kompetencer. Nogle er på legepladsen eller på udflugt.

Det er vigtigt for os ikke at bryde børnenes sove rytmer, så de mindste børn skal måske have en formiddagslur.

Vi lægger meget vægt på bevægelse, sang og selvhjulpenhed. Det vil sige, børnene selv skal have lov til f.eks. tage tøj af og på, selv hælde mælk om, øse mad op fra skåle osv.

Kl. ca. 10.45 er der frokost, som er tilberedt af vores særdeles dygtige køkkenpersonale. De børn, der sover på dette tidspunkt, får selvfølgelig mad, når de vågner. Efter middagsmaden lægges de fleste børn til at sove.

Ca. kl. 14.00 er der hjemmebagt brød, frugt og mælk. Derefter er der igen aktiviteter og leg.

Det er væsentligt for os, at alle er trygge ved barnets liv i vuggestuen. Vi gør os derfor umage for at orientere om, hvad der foregår i løbet af dagen, og vi bestræber os på at tale med jer om, hvordan barnets dag har været og samtidig at skrive lidt om dagens aktiviteter på tavlen eller hjemmesiden.

Der er indimellem forældrekaffe på stuerne, hvor forældre, børn og personale kan mødes på uformel vis. Og én gang om året holdes der teamforældremøde.

Når vuggestuebørnene er store nok til at komme i børnehaven, er det Valhalla der sørger for langsom indkøring. Vi finder ud af, hvilken stue barnet skal på, informerer forældrene og begynder at gå på besøg i børnehaven.

Vi prøver, så vidt muligt, at børnene følges med en eller to kammerater, eller komme over til en stue, hvor de i forvejen kender et par børn.

Børnehavens dagligdag:

Vores børnehave består af 3 stuer hjemme på Frederiksberg samt en gruppe i Naturbørnehaven

Vi åbner kl. 7 og er sammen til ca. kl. 7.30.

Kl. 9.30 starter de pædagogiske aktiviteter, hvor børnene opdeles i mindre læringsgrupper. Aktiviteterne kan bl.a. være bevægelsesprojekter, kreative aktiviteter, spillegrupper, udflugter eller arbejde med sociale kompetencer.

Alle stuer holder samling hver dag før frokost. Samlingerne varierer fra stue til stue, det kan være alt fra højtlæsning til dukketeater eller snak om ting, der rører sig i børnegruppen.

Kl. ca. 11 er der frokost, som er tilberedt af vores særdeles dygtige køkkenpersonale. Vi lægger meget vægt, på at børnene får smagt på forskellig mad, samt at de selv bliver i stand til at smøre mad, skære og øse op.

Kl. 12 bliver de børn der har behov for at sove puttet, og de øvrige går på legepladsen.

Naturbørnehavens dagligdag:

Børnene afleveres på Valhallas legeplads, hvorefter vi samlet kører mod Lynge ca. 8.30.

I Naturbørnehaven er mange af dagligdagens aktiviteter også rettet mod, at det er de kommende skolebørn. Vi søger at sammensætte læringsgrupperne så børnene efterfølgende kan følges i samme skole. Vi laver mad på bål, dyrker grøntsager, plantefarver og meget mere.

Bussen vender hjem 15.30 mandag, kl.16 tirsdag-torsdag, og kl. 15 fredag.